-
mniszysko
@Gdańsk i Smoleńsk - miasta partnerskie (16 stycznia 2023 10:40)
Ale przecież w UE nie jest lepiej czy w samym Reichu ...
![]() |
mniszysko |
16 stycznia 2023 12:54 |
@Prawie prawda (15 stycznia 2023 10:35)
A teraz pozwól Valserze, że tak napiszę otwórzmy butlkę i wypijmy kieliszek dobrego koniaku i zapalmy do tego jeszcze lepsze cygaro ...
![]() |
mniszysko |
15 stycznia 2023 22:29 |
@Prawie prawda (15 stycznia 2023 10:35)
Gdzie w dodatku pojecia metafizyki i ontologii nie są tożsame, eh!
![]() |
mniszysko |
15 stycznia 2023 22:09 |
@Prawie prawda (15 stycznia 2023 10:35)
... ale wtedy wchodzimy na poziom metafizyki, metajęzyka itd. ...
![]() |
mniszysko |
15 stycznia 2023 22:06 |
@Prawie prawda (15 stycznia 2023 10:35)
Ależ Ajdukiewcz i Bocheński nie przeczą temu. Valserze ja te pozycje, o których ty wspomniałeś miałem w rękach i je uważnie czytałem. Dla mnie to żadna nowość.
Masz rację, że w ramach przyjętych aksjomatów i za sto lata 2x4 będzie równać się 8. Chcę ci powiedzieć, tylko tyle, że aksjomaty według, których tak jest, są niedowodliwe. W matematyce, która jest teoretyczna, można przyjąć inne aksjomaty i na tej postawie zbudować spójny system. I to się robi i to od dawna. Na tym bazuje fizyka kwantowa i projekt komputerów kwantowych.
Ja posłużę się zdroworozsądkowym przykładem. My posługujemy się liczą pi. Ale jej wartość, tak naprawdę (z tego co wiem) nie jest do końca ustalona. Potocznie przyjmujemy, że jest to 3,14. Są jednak takie wymi ...
![]() |
mniszysko |
15 stycznia 2023 22:00 |
@Prawie prawda (15 stycznia 2023 10:35)
Mój brat, kiedy kazałem mu to przeczytać (jemu ufam, jeśli chodzi o matematykę i fizykę) kazał mi się zapytać, według jakich aksjomatów. Ponieważ, teza że dwa plus dwa równa się cztery zależy od aksjomatów. Każda teoria matematyczna ma aksjomaty, a te są nie do udowodnienia.
![]() |
mniszysko |
15 stycznia 2023 21:31 |
@Tron szatana (15 stycznia 2023 09:52)
Prorok równy Izajaszowi, eh! :-(
![]() |
mniszysko |
15 stycznia 2023 21:27 |
@Prawie prawda (15 stycznia 2023 10:35)
Naprawdę, tak jak pisze Coryllus, dobrze jest zapoznać się z ofertą Kościoła zanim wybierze się inne. Tym bardziej, że oferta Kościoła oparta jest na nieomylnym poznaniu Boga.
![]() |
mniszysko |
15 stycznia 2023 21:23 |
@Prawie prawda (15 stycznia 2023 10:35)
Św. Tomasz mówi, że skutek musi być proporcjonalny do przyczyny. Nigdy więc AI nie zastąpi intelektu człowieka stworzonego przez Boga. Co najwyżej może mu w niektórych aspektach dorównać ale całościowo nie przewyższy.
![]() |
mniszysko |
15 stycznia 2023 21:21 |
@Prawie prawda (15 stycznia 2023 10:35)
Zgadzam się z tym wpisem. Świadome spalenie miasta plus zakaz lokalizacji skutecznie uniemożliwiał odbudowę. Pożar budunków niszczy ich strukturę nośną a w najlepszym razie poważnie osłabia. Dlatego po pożarze kościoła sprawdza się sklepienia czy nie będą się zapadać. To wszystko dobija zakaz osiedlania się i zakaz prowadzenia działalności obłożony karami.
Powołam się tutaj na przypadek Jerozolimy. W roku 70 po Chr. Jerozolima w toku walk została zburzona a potem spalona. Następnie po wysiedleniu mieszkańców wydano zakaz odbudowy tego miasta. Dopiero w 130 roku po Chr. cesarz Hadrian pozwolił na odbudowę Jerozolimy ale jako miasta hellenistycznego pod nazwą Colonia Aelia Capitolina. Żydów obowiązywał zakaz osiedlania się w tym mieście. Nie wiem, jak długo on trw ...
![]() |
mniszysko |
15 stycznia 2023 18:35 |
@Prawie prawda (15 stycznia 2023 10:35)
Pół żartem, pół serio! Rób to nikt ci tego nie broni, tylko nam nie przeszkadzaj ... ;-P
![]() |
mniszysko |
15 stycznia 2023 15:12 |
@Prawie prawda (15 stycznia 2023 10:35)
Ponieważ my tutaj jesteśmy wolni w formułowaniu hipotez byleby wychodziły od jakiś faktów i nie znajdowały wyraźnych argumentów przeciwnych to ja mam trochę skróconą wersję historii pewnego kawałka historii starożytnej.
Otóż z najazdu Ludów Morza obronną ręką wyszedł Egipt i Fenicjanie. Hetyci i Ugarit (największy port morski tamtych czasów) zniknęli ostatecznie ze sceny. Asyria wegetowała ale Fenicjanie podali im rękę. Ponieważ port morski jest pośrednikiem między szlakami morskimi a lądowymi więc Asyrii została zlecona kontrola szlaków lądowych wzdłuż Eufratu i Tygrysu. Egipt zaś miał korzystać z usług Fenicjan. Coś musiało się nie układać między Egiptem a Fenicjanami, bo stali się częścią asyryjskiego imperium. Asyria zaś chyba nie ...
![]() |
mniszysko |
15 stycznia 2023 15:01 |
@Prawie prawda (15 stycznia 2023 10:35)
Dla mnie Vidal jest ciekawy z jednego względu. On przez swoje rodzinne powiazania miał jakiś wgląd w mechanizmy władzy i walki wpływów. Oczywiście, że nie mógł o tym pisać otwartym tekstem. Ale mógł to wszystko pokazać w powieści historycznej.
Przecież my tutaj w SN próbujemy i pod tym kątem patrzeć na literaturę.
![]() |
mniszysko |
15 stycznia 2023 13:10 |
@Prawie prawda (15 stycznia 2023 10:35)
Chcę się podzielić pewną refleksją. Uczestnicząc wczoraj w dyskusji pod tekstem Coryllusa jeszcze raz przejrzałem mapy dotyczące starożytności a zwłaszcza zasięgu imperium Achemenidów. Otóż za czasów Dariusza Wielkiego Macedonia była częścią tego imperium...
Naszła mnie taka przeczucie, że może my źle patrzymy na podbój Persji przez Aleksandra Wielkiego?
Może na wyprawę Aleksandra Wielkiego przecie Persji trzeba patrzeć jak na rozgrywkę między potężnymi frakcjami w państwie Achemenidów. To by wyjaśniało dlaczego Aleksander Wielki nie miał specjalnych trudności w aprowizacji armii, kiedy tak maszerował wzdłuż i wszerz tego imperium. Szczerze powiedziawszy, on nie wyszedł poza granice tego państwa, a kiedy próbował, to napotkał opór ...
![]() |
mniszysko |
15 stycznia 2023 13:06 |
@Prawie prawda (15 stycznia 2023 10:35)
A może on był zwyczajnie szefem ekipy kamieniarskiej, rzeźbiarskiej a firmą faktycznie zajmował się jakiś manager. Nie zdziwiłoby mnie, gdyby to była właśnie Ksantypa ... Co zresztą nie przeczy teorii pobieraniu żołdu z innej kasy. I mogły to być wolne pieniądze spoza budżetu rodzinne, bo wątpię aby te wszystkie dysputy było prowadzone o chlebie i wodzie.
![]() |
mniszysko |
15 stycznia 2023 12:51 |
@Czy Sokrates był Owsiakiem starożytności? (14 stycznia 2023 09:24)
Dla mnie nigdy ani Sokrates ani Platon nie byli "sympatyczni". Nie potrzebowałem wcale ani tekstu Coryllusa ani powieści Vidala, aby mieć o ich życiu krytyczne zdanie.
Tekst Coryllusa i dyskusja tutaj sprawiła, że zwyczajnie usystematyzowałem swoje spojrzenia a twoje uwagi jeszcze bardziej mnie w tym utwierdziły. Nie za bardzo rozumiem jak miłość do Istnienia, Prawdy, Dobra i Piękna zwalnia mnie od krytycznego spojrzenia na te dwie postacie greckiej tradycji. To że w tym stogu plew, znajdują się ziarna prawdy nie zmienia faktu, że to jest stóg plew.
P.S. O żonie Sokratesa wiemy od zainteresowanych pozytywnym wizerunkiem Sokratesa a przecież równie antyczna co grecka ale bardziej trzeźwa rzymska tradycja zauważa: Audiatur et altera pars !
![]() |
mniszysko |
15 stycznia 2023 11:31 |
@Czy Sokrates był Owsiakiem starożytności? (14 stycznia 2023 09:24)
Kościół skorzystał z dziedzictwa Platona nie ze względu na moralność jego życia czy życia Sokratesa, ale dlatego, że dostrzegł w nim użyteczne narzędzie do przekazywania Ewangelii w świecie greckim. Adaptacja Arystotelesa do nauczania Kościoła nastąpiła dopiero w XII wieku. I też została podyktowana misjonarską taktyką (chodzi o ówczesny islam). O tym w różnych komentarzach pisałem zresztą.
Stosunek Kościoła do dziedzictwa antycznego nacechowany był dystansem i ambiwalencją, którą można ująć w słynnym pytaniu: "Jerozolima czy Ateny?" Dlatego Ojcowie Kościoła wypracowali teorię "ziaren prawdy", które znajdąją się wśród stosu plew antycznego, pogańskiego dziedzictwa.
Historycznie zaś trzeba wyraźnie stwierdzić i badacze ...
![]() |
mniszysko |
15 stycznia 2023 08:46 |
@Czy Sokrates był Owsiakiem starożytności? (14 stycznia 2023 09:24)
Nie musieli. Klon zapomina o kolumnadowych portykach na agorach.
![]() |
mniszysko |
14 stycznia 2023 14:39 |
@Czy Sokrates był Owsiakiem starożytności? (14 stycznia 2023 09:24)
Nas nauczono widzieć helleńską Grecję i Persję Achemenidów jako wyizolowane twory polityczne, które na siebie nie wpływają tylko od czasu do czasu toczą ze sobą terytorialne spory.
Jednak dla mnie bez wzajemnych wpływów i silnych obustronnych oddziaływań nie da się wytłumaczyć biografii Ksenofonta i przede wszystkim polityki Macedonii i życia Aleksandra Wielkiego. Jest niemożliwe podbicie takiego imperium jakim było państwo Achemenidów bez wejścia w układy z niektórymi siłami, które tworzyły to państwo.
Właśnie śmierć Aleksandra dobitnie to pokazała. Gdyby nie było wewnętrznych układów Grecy zostaliby zmiecieni i ślad by po nich nie pozostał poza niektórymi wpisami w papirusach.
Dla mnie okres hellenistyczny aż do pojawie ...
![]() |
mniszysko |
14 stycznia 2023 13:43 |
@Czy Sokrates był Owsiakiem starożytności? (14 stycznia 2023 09:24)
Ja myślę, że "psucie" młodzieży i dawanie "złego przykładu" polegało właśnie na tym, że krytykował wierzenia ludu a wprowadzał i upowszechniał wierzenia "inteligentne" rodem z Persji stając się świadomie czy nie agentem wpływu.
![]() |
mniszysko |
14 stycznia 2023 13:08 |