-

mniszysko

Chichot historii

Pozwolę sobie przenieść ewentualną dyskusję nad news’em, który zapodałem pod dzisiejszym tekstem Coryllusa, a który znalazłem w świątecznym okresie. Dotyczy on przygotowań do koronacji Karola III.

Najpierw sam news:

https://i.pl/beda-problemy-z-koronacja-karola-iii-kosciol-anglikanski-nigdy-nie-koronowal-rozwodnika/ar/c13-17169033

Jak większość z nas wie, oficjalnym powodem aktu supremacyjnego Henryka VIII była nieustępliwość Stolicy Apostolskiej w kwestii problemu małżeńskiego tego króla.

Historia potem dowiodła, że Korona Angielska zawsze znajdowała sposób na sukcesję władzy i kwestia posiadania ewentualnego potomka, który by dziedziczył tron, był najmniejszym z bólów głowy Korony. Wystarczy choćby przywołać przypadek Elżbiety I, która postanowiła zostać „królową - dziewicą”. Tak naprawdę, chodziło o uwłaszczenie się na majątku kościelnym. Kradzież jednak dóbr kościelnych musiała mieć jakiś pretekst, który by zasłaniał rzeczywiste motywy. Tak doszło do aktu supremacyjnego.

Oto teraz znajdujemy się 489 lat po akcie supremacyjnym i jesteśmy świadkami przygotowań do koronacji Karola III, kiedy nieoczekiwane wyskakuje poważna pod względem formalnym przeszkoda prawna.

Info, które zapodałem, nie podaje roty przysięgi, ale jeśli rzetelnie opisuje stan rzeczy, wynika z niego, że Karol III nie może złożyć ważnie przysięgi koronacyjnej, będącej podstawą do zakończenia procesu przejęcia władzy po śmierci królowej Elżbiety II.

Ważną bowiem przysięgę może złożyć król, który nie jest rozwodnikiem. Aby przysięga była ważna, król musi przestać być rozwodnikiem, lub trzeba zmienić samą przysięgę. W każdym innym przypadku można podważyć wiążącą moc przysięgi koronacyjnej.

Oczywiście można zmienić rotę przysięgi koronacyjnej, będącej swoistym pacta conventa między królem a poddanymi. Jednak ten proces może zainicjować monarcha, który w pełni objął już tron a nową rotę musi zatwierdzić parlament. Z notki wynika, że Karol III nie ma obecnie tej mocy prawnej, aby taki proces zainicjować. A parlament nie może sam z siebie takiego procesu zainicjować. Królowa matka, Elżbieta II, obecnej partnerki życiowej Karola III niezbyt akceptowała i zresztą miała inną wizję sukcesji tronu, więc nie zadbała o usunięcie tej przeszkody. W ten sposób Korona Brytyjska znalazła się w impasie.

Nie muszę tutaj tłumaczyć, jak potencjalnie groźne są skutki, jeśli nie usunie się w sposób nie budzący żadnych wątpliwości podejrzeń, czy Karol III złożył przysięgę koronacyjną w sposób ważny czy nie? Zlekceważenie tej aporii prawnej jest równoznaczne z zamontowanie bomby zegarowej pod Zjednoczone Królestwo.

Czeka więc nas niezłe widowisko, w którym będziemy obserwować wysiłki nad przezwyciężeniem nieoczekiwanej trudności dla objęcia tronu przez Karola III a Katarzyna Aragońska otrzymała od losu nieoczekiwaną satysfakcję.



tagi: anglia 

mniszysko
3 stycznia 2023 13:51
16     2128    12 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

tomasz-kurowski @mniszysko
3 stycznia 2023 14:21

Źródłem tego newsu jest biograf Karola, powołujący się na prywatną rozmowę z dawno zmarłym arcybiskupem Canterbury. Obecny chyba nie podziela tej opinii, bo entuzjastycznie wypowiadał się o koronacji. Prawnik ze mnie żaden, ale nie widzę niczego podobnego w tekście przysięgi: https://www.legislation.gov.uk/aep/WillandMar/1/6/section/II

Za to kilka miesięcy temu usłyszałem w dyskusji, w której zastanawiano się, czy koronacja, zamiast zwykłej proklamacji, ma w obecnych czasach jakiś sens, że wprawdzie koronacja króla jest w Anglii jedynie rytuałem bez mocy prawnej i Karol jest już królem, to według szkockiego prawa koronacja i przysięga są wymagane. Żartobliwe (?) sedno tej ciekawostki (nie sprawdzałem, czy prawdziwej) było takie, że niech już się lepiej ten Karol koronuje, bo mu z tego Szkoci zrobią kolejne referendum.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @mniszysko
3 stycznia 2023 14:46

Diana zmarła w 1977 roku, Karol ożenił się z Kamillą w 2005 jako bardziej wdowiec, czy jako bardziej rozwodnik?

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @ewa-rembikowska 3 stycznia 2023 14:46
3 stycznia 2023 15:13

Nie śledziłem dokładnie historii romansu. Ten news zapodałem jeszcze na fali świątecznego sezonu, kiedy komentuje się różne plotki.

Z tego co wiem, został przeprowadzony oficjalny sądowy rozwód Karola z Dianą został przeprowadzony za jej życia. I chyba w tym tkwi źródło problemu. Z jakiegoś powodu, albo to jest w tekście przysięgi, albo jest zawarte w formalnych wymogach tego, kto składa przysięgę, nie może to być rozwodnik, czyli ten, kto decyzją sądu rozwiązał swoje małżeństwo. Podobno w trakcie procesu, Karol oficjalnie przyznał się do romansu za życia Diany i to wszystko jest w aktach sądowych.

Z newsa wynika, że teraz ta sprawa nieoczekiwanie dla wszystkich wraca jak bumerang.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @tomasz-kurowski 3 stycznia 2023 14:21
3 stycznia 2023 15:18

Nie wiem jak to jest w Zjednoczonym Królestwie. Jak na razie mnie proces obejmowania tronu przypomina proces obejmowania władzy przez biskupa. Są poszczególne etapy, których zwieńczenie jest konsekracja lub ingres do katedry.

Ten news zapodałem jako świąteczną ciekawostkę. Jeśli jest to ból głowy, to ich a nie nasz. Najważniejsze w tej sprawie jest to, iż jest wola polityczna całego Zjednoczonego Królestwa, aby Karol był królem "pełną gębą".

Nam pozostaje tylko obserwować jak pokonają tę nieoczekiwaną trudność formalną.

zaloguj się by móc komentować


ewa-rembikowska @Matka-Scypiona 3 stycznia 2023 16:06
3 stycznia 2023 16:39

tak, oczywiście, za szybko pisałam.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @mniszysko 3 stycznia 2023 15:13
3 stycznia 2023 16:41

Zobaczymy jak tamtejści prawnicy rozwiążą ten dylemat.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @mniszysko
3 stycznia 2023 17:15

Akt supremacji uchwalony przez parlament angielski w roku 1534 był swoistym majstersztykiem lordów ,oraz króla Henryka VIII. W pierwszym rzędzie król stawał się głową kościoła i miał okazję skonfiskować dobra kościelne,a po drugie dawał mu wolną wolę co do kobiet.Henryk VIII jak historia zanotowała,był nałogowym karciarzem i kobieciarzem. Nic to było ściąć nadobną główkę niewiasty ,nawet i królowej oskarżając ją o rozwiązłość. Podsuwano mu polityczne związki z księżniczkami itp... i zawsze to była kwestia korony .Po szóstej kobiecie ,umarł ,bo ileż można?....

Nie sądzę aby teraz prawnicy nie udowodnili,że Karolowi III nie można nic zarzucić .Koronacja z pewnością się odbędzie,bardzo widowiskowo dla ludu Bożego...Mają czas aż 5 m-cy ......

https://www.rp.pl/polityka/art37221371-palac-buckingham-podal-date-koronacji-krola-karola-iii

https://pl.wikipedia.org/wiki/Akt_supremacji

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @mniszysko
3 stycznia 2023 17:21

News może być wynikiem dziennikarskiego profesjonalizmu, czyli szukania dziury. Na czymś trzeba żerować. Poza tym Labour party chętnie podrzuca takie sprawy żeby odwrócić uwagę od kolaboracji swojego byłego przewodniczącego tow. Corbina z Moskwą. 

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @ewa-rembikowska 3 stycznia 2023 16:41
3 stycznia 2023 17:43

Dla mnie - jeśli to info rzeczywiście oddaje stan rzeczy - jest wprost humorystyczne, że kościół anglikański, który wprowadził kapłaństwo  kobiet, biskupki i inne nowinki genderowe, przeoczył taki szczegół, który teraz wraca ze złośliwym rechotem.

Nie wiem, czy państwo czytali życzenia bożonarodzeniowe Karola III, gdzie kryguje się na najwyższego kapłana religii światła, co to jest w stanie zjednoczyć wszystkie wiary? Te życzenia to masońskia perełka propagandowa!

A tu teraz taki lapsus. Brytyjski monarcha nie może zostać koronowany, bo jest rozwodnikiem! I co z takim słoniem w towarzystwie zrobić ?!!? Niezauważyć się nie da, eh!

P.S. Tutaj link do życzeń angielskiego monarchy:
https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1514193%2Ckrol-karol-iii-wyglosil-swoje-pierwsze-oredzie-bozonarodzeniowe-wideo.html

zaloguj się by móc komentować

Paris @mniszysko
3 stycznia 2023 18:15

Tak...

...  telewizor  francuski  wspominal  o  tym  karolkowym,  masonskim  ,,urbi  et  orbi,,...  co  niektorzy  nawet  porozumiewawczo  usmiechneli  sie  w  tym  momencie.

Dla  mnie  to  byla  zwykla  zuchwala  i  bezczelna  hucpa  starego,   zdemoralizowanego  ZLODZIEJA  i  HIPOKRYTY.  

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @mniszysko 3 stycznia 2023 17:43
3 stycznia 2023 21:52

Przypomnę, że ten rechot rozbrzmiewa na WIsłą też. Wszak GB i USA, wszak to jedno, to nasi najważniejsi sojusznicy teraz przecież.

Ale ja tylko tak “skojarzam” widoczne fakty. Jest okres świąteczno-noworoczny i dla mnie ten czas teraz tutaj na tej wyspie, to już czas bycia jak w PRL-u. Władza sobie, a ja sobie. Dlatego mi coraz lepiej jednak. Jestem u siebie niejako :-)

 

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @Paris 3 stycznia 2023 18:15
3 stycznia 2023 21:55

A pierwszym sekretarzem jego partii jest Hindus :-) W zasadzei nie wiem, czy to jeszcze teatr w ogóle, czy cuś

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @cbrengland 3 stycznia 2023 21:55
3 stycznia 2023 22:31

Azeby  bylo  weselej...

...  to  on  z  zono  jest  ponoc  ,,bogatszy,,  od  Karolka  !!!

 

Tak,...  nie  wiadomo  czy  smiac  sie  czy  plakac  z  tej  FARSY,

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @Paris 3 stycznia 2023 22:31
4 stycznia 2023 19:25

Ja słucham jazzu, każdy może, a zwłaszcza takiego właśnie :-)

 

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @mniszysko 3 stycznia 2023 17:43
4 stycznia 2023 23:14

A tu Konstanty Skrzyński na ok. 230 stronie wyjaśnia/opisuje.

.

 

Echh

 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować